måndag 21 oktober 2013

Chicago tur och retur

Idag har jag varit i Chicago för att provsjunga för Sieglinde i Valkyrian på Chicago Lyric Opera.
En produktion som skall upp om några år.
Jag har ju hitintills fått glädjen att sjunga denna underbara roll två gånger. Första gången på Lettiska Nationaloperan i Riga 2007 och sedan i våras på Deutsche Oper am Rhein i Düsseldorf.

Hur man vill att en Sieglinde skall låta är ju en smaksak, som det ju är med alla roller.
Jag har alltid med Sieglinde på listan när jag provsjunger och lika ofta som folk gillar det, lika ofta, speciellt i Tyskland vill man ha en mer mezzoaktig klang,
så idag var det lika spännande som alltid och inte minst när jag kom in i detta ENORMA auditorium. Har aldrig sett en större salong än denna och då har jag ändå provsjungit i både i Wien och München som är tämligen stora.

 Positiv som alltid, tänkte jag, ok, vi får väl se om jag hinner sjunga hela "Der Männer Sippe" innan dom stoppar mig för att de typ inte hör mig.... men jag fick sjunga hela!
 Sedan ville de höra "Du bist der Lenz" och sedan "Hinweg, Hinweg" ända fram till slutet av scen 3. Som final ville de höra "O hehrstes Wunder"
Ja, sen var de nöjda och då hade jag ju i princip sjungit 80% av rollen och det känns ju roligt.

Dock tror jag att det behövs en större stämma för den rollen just i detta enorma hus. Pianisten sa att det är känt att sång-akustiken blir förfärlig när orkestern kommer. Kan tänka mig det.

Oavsett utgången av denna äventyrsdag så var det en positiv upplevelse.
Träffade dessutom på min Tannhäuser från Tampere, Richard Decker på operan.
Ett trevligt återseende!

Hade sedan även tid att leta upp en Sephora och inhandla lite av familjens beställda parfymer inför hemresan, som ju faktiskt bara är en vecka bort nu!!!!

 På fredag ska jag begå min Senta-debut och det ser jag mycket fram emot!!!! Johohoeee!!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar