tisdag 8 oktober 2013

Nya äventyr

Så har det då gått några ytterligare spännande dagar här.

Har haft de första repen med kören och det har varit väldigt inspirerande och kul!
Vi har nu hunnit jobba genom hela föreställningen och det kommer att bli en klassisk och mycket snygg produktion.
Idag ska jag få träffa damen som är ansvarig för smink och hår, vi får se vad det blir för utseende på den
maniska och förhäxade Senta. Med tanke på kläderna (norskt helylle möter Texas-girl) tror jag det blir lång blond fläta..inga större överraskningar förmodligen. Men vi får se om ett par timmar..

Igår råkade jag ut för en ganska obehaglig grej, jag promenerade från operan till apoteket mitt på eftermiddagen. Stadens gator var ovanligt livliga då det precis spelats viktig match på baseball stadion där Detroit Tigers regerar. ( nu hade dessa Tigrar dock tyvärr förlorat, så stämningen var väl inte direkt festlig)  Jag promenerade som sagt gatan fram, vilket jag gjort minst 15 gånger tidigare utan incidenter.

Helt plötsligt såg jag hur en svart kille lämna sitt gäng, korsa gatan och komma emot mig.

Han inledde men att säga " Hej hur mår du" Eftersom jag fram till nu varit av den övertygelsen att vänlighet håller längst så svarade jag i trevlig ton, men fortsatte gå. Såg på hans ansikte och kände på hans andedräkt att han intagit mer än ett stimulerande preparat denna dagen..ökade på stegen. Han började ställa frågor om jag var ensam, var jag bodde etc...försökte att svara undvikande och utan detaljer. Sa dock att jag hade min man här som väntade på mig hemma. Framme vid apoteket tänkte jag att nu blir jag av med honom. Men han sa att han tänkte vänta på mig utanför tills jag kom ut...inte kul kände jag då...Gick in på apoteket och började leta efter det jag skulle ha och helt plötsligt står han brevid mig och ska hjälpa mig att hitta. Jag sa vänligt att jag klarar mig själv. Ställde mig i kön och han började rya runt och skrek åt mig att han hittat en ledig kassa...nu började personalen reagera och frågade mig om jag kände honom. Jag sa att jag inte gjorde det. Han var helt gränslös och sprang fram till mig  när det var min tur och stod över min plånbok och fäktade.
Nu reagerade vakten på allvar och körde ut honom ur affären.

Jag blev väldigt illa till mods och kände att jag absolut INTE ville gå ut ur affären igen då han med säkerhet stod utanför. Insåg att jag inte hade sparat några telefonnummer till mina kollegor eller till operan i mobilen...hur dum får man vara...?
Jag försökte öppna min mail och skrev ett snabbt mail till min underbara kollega Danielle.  " Im at the pharmacy, a man is following me. I dont dare to go out! HELP!!! " Det var bara det nätet inte såg ut att funka och det fanns inget wifi i affären... Personalen såg att jag var stressad och frågade om de kunde göra något. Jag sa som det var, att jag försökte få tag på någon som kunde möta mig och följa mig till hotellet men att jag inte hade några telefon nummer. Snälla vakten sa då att han skulle följa mig till hotellet. Som jag sagt tidigare är folk här överlag så otroligt snälla, så jag fick sällskap hela vägen hem.

Efter detta ska jag undvika ensamma promenader i största möjliga utsträckning.
En halvtimma senare fick jag ett mail från Danielle som tydligen fått mailet trots allt efter sitt rep. Hon skrev att hon skulle komma omedelbart och undrade om jag var kvar. Tack och lov kunde jag lugna henne med att jag var hemma på hotellet igen. Snäll som hon är kom hon och hämtade mig i bil innan kvällsrepet. Älskar min underbara kolleger här. Man kan inte ha bättre!!!

Efter kvällsrepet fick jag följa med Danielle ( Mary) och John ( Erik) på bilutflykt till Walmart, ett helt underbart lågbudget varuhus som har ALLT man någonsin kan önska sig och som har öppet dygnet runt.
Jag gick in i total shoppingpsykos och vandrade runt säkert ett par timmar och tittade på alla möjliga och omöjliga saker som frodades på hyllorna.
Hittade en absurd uppblåst jätte-bambi, tydligen avsedd att dekorera med i juletid..Kanske värt övervikten på planet hem... Den kan kanske stå och vakta Wagner statyn.

 Kom tillbaka med 10 kassar med div spännande matvaror som till stor del nu ligger packade i min lilla kyl. Ett härligt slut på en dramatisk dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar